Sunday, March 28, 2010

Telupid St. Martin Trip.


Kabus pagi putih pada 07 Februari 2010 yang dingin memang menyegarkan di sepanjang perjalanan kami ke St.Martin Telupid. 7 buah kereta semuanya (1 Ulu Dusun, 2 Lahad Datu & 4 St.Mary's).Selepas doa selesai dan photo taking, perjalanan dimulakan pada jam 6.10pagi.

Trip ini adalah kesinambungan dari trip yang lalu ke Lahad Datu. Tujuan trip ini adalah untuk mengenali belia di St.Martin serta mempromosikan "Youth Music Camp & Concert 2010".

Tiba di Gereja St.Martin jam 7.40am. Sambil menanti semua kenderaan sampai, kami sempat bersembang dengan belia St.Martin. Jam 8.30am, Misa Kudus pun bermula.
10.40am: After the mass,we gathered at the hall. More than 30 youths from Telupid participated. First of all, Christopher Aban, lead the praise song and an opening prayer.

Other topics that we shared are :
- Cabaran dalam Pelayanan koir (untuk menghidupkan Liturgi).
- Masalah-masalah semasa pembabitan dalam koir.
- Sejarah Tim Pelayanan Musik Belia St.Mary's Sandakan.
- Games (bertujuan untuk bersuai kenal dengan semua belia yang hadir)- dikendalikan oleh Saudara Mark Lai.

11.30am:Sesi nyanyian puji-pujian pendek.
11.55am:Sharing session. Mostly shared about their journey in choir for years and the experience faced during those days and present days. There are some whom have been servicing for 10 years till now. Kebanyakan sharing juga menunjukkan kesatuan hati dalam satu belia untuk melayani.

Mr. Hildi, selaku koordinator TPBP St.Martin pada masa itu mengucapkan selamat datang dan ribuan terima kash di atas lawatan muhibbah ini yang begitu bermakna sekali untuk semua.

1.oopm: Sharing by Mr.Albert (St.Martin Telupid PPC chairman).
1.10pm: Words by Fr.Marcellinus Pongking. " kepentingan inspirasi musik untuk dalam gereja bagi mengalakkan adanya pelapis.Kehadiran belia untuk melayani dalam koir juga/bukan sahaja hari kebesaran tetapi juga hari minggu biasa. Roh kudus harus dimiliki oleh pemusik/penyanyi dalam mengendalikan koir. Jangan memilih lagu mengikut kesukaan tetapi mengikut bacaan minggu tersebut."
Sharing by Christoper Aban: "Bakat tetap ada diantara individu cuma mesti dicungkil dan perlu motivasi yang bersesuaian."

Lawatan muhibbah ini sangat bermakna bagi semua. Paroki dari Sandakan, Lahad datu, Ulu Dusun, Telupid dapat bertukar-tukar pendapat dan berkenalan antara satu dengan yang lain. YMM berharap agar dapat menganjurkan trip ke paroki lain pada masa akan datang. Terima kasih kepada belia Ulu Dusun & Lahad Datu yang memberi sokongan trip pada kali ini. Di harap melalui pengalaman baru ini, belia (khususnya dalam pelayanan koir/musik/nyanyian dalam gereja kita) akan sentiasa bersatu hati dalam pelayanan. Terima kasih kepada belia St.Martin Telupid kerana sudi menerima kunjungan kami.God Bless. & Thank you all.

No comments:

Post a Comment

Y2J Music Camp & concert 2009 Photos - Thank You to all have support us- God Bless

Photo contribute by, YMM, Ting(jack), Dulce